GENİTAL SİĞİL (KONDİLOM)

GENİTAL SİĞİL ( KONDİLOM )

“Siğil” ya da “Genital Kondilomlar” olarak adlandırılan ağrısız kitleler, hem kadınların hem de erkeklerin genital bölgesinde görülebilir. Human Papilloma Virus (HPV) enfeksiyonu sonucu karnıbahar görünümünde oluşan siğiller, tek bir bölgede ya da birkaç farklı bölgede gelişebilir. Toplu iğne başı kadar ufak olabilen siğiller; 5-10 cm çapa kadar büyüyebilir. Ülkemizde de giderek artan sıklıkta görülen siğiller, cinsel yolla bulaşır.

NEDENLERİ

HPV (Human Papilloma Virus) genital bölgede ve mukozalarda enfeksiyon yapan ve “Kondilom” (Condyloma Acuminatum – Kondiloma Aküminatum) adı verilen siğil şeklinde kitlelerin oluşumuna neden olan bir virüstür. Çoğu virüs hastalığında olduğu gibi HPV de bir kez vücuda girdiğinde hücreler içinde yerleşir ve zaman zaman alevlenmelere yol açar. Çoğunlukla bağışıklık sistemimiz bu virüsü 2 yıl içinde vücudumuzdan temizler. HPV ‘nin genital bölgede enfeksiyon yapan 40’dan fazla tipi vardır. Bunlardan HPV Tip 6 ve 11  bütün genital siğillerin % 90’nın dan sorumludur.

RİSK FAKTÖRLERİ

HPV enfeksiyonu cinsel yolla bulaşan hastalıklar grubunda yer alır.

·      Özellikle çok sayıda cinsel eşi olan (veya öncesinde olmuş olan) bireyler ve bu bireylerin eşlerinde yaygındır.

·      Çok sayıda partner ile korunmadan cinsel ilişkiye girmek

·      Çok genç yaşta cinsel aktivite

·      Bağışıklık sistemini zayıflatan durumların varlığı (immün supresif ilaç alan organ transplantasyonu olan hastalar, HIV

varlığı)

BELİRTİLERİ

HPV bulaştıktan sonra 2-6 aylık bir kuluçka devresini takiben, genital bölgede ve/veya anüs etrafında sayıları ve büyüklükleri değişken kondilom (siğil) adlı kitlelerin oluşmasıyla belirti verir. Ayrıca oral (ağız yoluyla) genital seks uygulamalarında, ağız mukozasında da lezyonlar ortaya çıkabilir.

·      Hiçbir belirtisi olmayabilir

·      Genital bölgede kahverengi-pembe yüzeyden kabarık et parçaları

·      Karnıbahar görünümlü yüzeyden kabarık kitleler

·      Kaşıntı, iritasyon

·      İlişki sırasında kanama

TANI

·      Fizik muayene : Genital bölgedeki kitlelerin tipik görünümü  gözle tanı koymak için yeterlidir.

·      Biopsi

·      Pap-smear testi: Vajen ve servikste HPV kaynaklı şüpheli hücrelerin varlığını değerlendirir.

·      HPV testi: Yüksek ve düşük riskli HPV tiplerini belirlememizi sağlar.

TEDAVİ

HPV enfeksiyonunun tedavisinde temel prensip nüksleri en aza indirmek için kitlelerin mümkün olduğunca temizlenmesidir. Tedavide bilinmesi gereken en önemli, tedavinin yalnızca görünen lezyonları ortadan kaldırmakla sınırlı olduğudur. HPV enfeksiyonu kronik seyreder ve kitleler ortadan tümüyle kalksa da hücrelerin içinde gizli bir şekilde yaşamını sürdüren virüsler sayesinde bulaştırıcılık devam eder ve yeni lezyonlar ortaya çıkabilir.

1)Genital siğillerin tedavisinde kullanılan Medikal tedaviler ;

·      Imiquimod ( Aldara ) : Bu krem bölgesel immun sistemi güçlendirir ve genital siğille savaşmasına yardımcı olur. Lezyon dışındaki cildi tahriş edebilir. İlaç kullanılırken cinsel ilişkiye ara verilmelidir. Krem haftada 2 kez 12 haftaya kadar kullanılabilir.

·      Podofilin : Reçineden elde edilmiş bitkisel bir solüsyondur ve siğil dokusunu ortadan kaldırır.Çevre sağlam dokuda tahriş ve ağrı yapabilir. Mukozalara uygulanmaması gerekir.

·      TCA ( Trikloroasetik asit ): Bu kimyasal ajan genital siğilin yakar. Mukozalarda kullanılabilir.

2)Cerrahi Tedaviler :

Genitaller siğiller çok büyükse, medikal tedaviye cevap vermiyorsa cerrahi uygulanır.

·      Krioterapi : Sıvı nitrojen ile dondurma işlemidir. Ağrı ve şişlik yapabilir.

·      Elektrokoter : Elektrik enerjisi kullanılarak siğiller yakılır.

·      Cerrahi eksizyon: Lezyonlar lokal veya genel anestezi altında kesilerek çıkartılır.

·      Laser tedavileri

KORUNMA YOLLARI

·      Condom kullanımı: HPV cinsel yolla bulaşan bir hastalık olduğu için bu konuda genel önlemlerin alınması HPV enfeksiyonundan korunmada tek yoldur. Ancak HPV'nin bulaştırıcılığı o kadar yüksektir ki, şüpheli ilişkilerde kondom kullanımı bile koruyamayabilir. Cinsel temas esnasında erkek genital bölgesinin prezervatifle korunmayan kısımlarından, kadına ya da tam tersi kadından erkeğe bulaşma söz konusu olabilir. Bu yüzden bariz siğil (Kondilom) lezyonları olanlarla ilişkiye girmemek çok önem taşır.

·      HPV Aşısı : Son yıllarda geliştirilen ve "Rahim Ağzı Kanseri Aşısı" olarak adlandırılan aşılarla HPV'nin yüksek riskli 7 tipine ( Tip 16,18,31,33,45,52,58) ve düşük riskli 2 tipine ( Tip 6 ve 11 )  karşı yüksek oranda korunmak mümkün olabilir. Aşı belli aralıklarla kol içine uygulanmakta ve toplam üç doz sonrası koruyuculuğunu devam ettirmektedir. Rahim ağzı kanseri aşısı hakkında detaylı bilgi için www.asikolmadanasiol.com web sitesinin ziyaret edebilirsiniz.

GENİTAL SİĞİLİ OLAN GEBELER VAJİNAL DOĞUM YAPABİLİR Mİ ?

.     Hamilelik açısından HPV enfeksiyonunun önemi daha farklıdır. Hamilelik döneminden önce var olan ya da hamilelikte yeni çıkan siğil (kondilom) kitlelerinin aşırı büyümesi, bazen doğum kanalının tıkanmasına neden olarak vajinal yolla normal doğumu imkansız hale getirir.

·      Diğer bir istenmeyen durum da, bebeğin doğum eylemi esnasında doğum kanalından geçerken kanaldaki HPV'yi kapması sonucu meydana gelir. Virüsün bulaşması, bebeğinin larinksinde (ses tellerinin bulunduğu organda) papillomlar (ufak kitleler) oluşmasına neden olabilir.