Genital Siğil (Kondilom)

“Siğil” ya da “Genital HPV Kondilomları” olarak adlandırılan ağrısız kitleler, hem kadınların hem de erkeklerin genital bölgesinde görülebilir. Human Papilloma Virus (HPV) enfeksiyonu sonucu karnabahar görünümünde oluşan siğiller, tek bir bölgede ya da birkaç farklı bölgede gelişebilir. Toplu iğne başı kadar ufak olabilen siğiller; 5 cm çapa, ender durumlarda da  15-20 cm çapa kadar büyüyebilir.

Ülkemizde de giderek artan sıklıkta görülen siğiller, çoğunlukla cinsel yolla bulaşır. Siğile de yol açabilen HPV enfeksiyonun, özellikle kadınlarda yaratması muhtemel sağlık sorunları nedeniyle her bireyin bu enfeksiyon hakkında bilgi sahibi olması ve kendisinde ya da eşinde bu enfeksiyondan şüphelendiğinde doktora başvurması gerekir.

HPV Nedir?

HPV (Human Papilloma Virus) genital bölgede ve mukozalarda enfeksiyon yapan ve “Kondilom” (Condyloma Acuminatum – Kondiloma Aküminatum) adı verilen siğil şeklinde kitlelerin oluşumuna neden olan bir virüstür. Çoğu virüs hastalığında olduğu gibi HPV de bir kez vücuda girdiğinde hücreler içinde yerleşir ve zaman zaman alevlenmelere yol açar. Bu yüzden HPV enfeksiyonu kesin tedavisi olmayan bir hastalık olarak kabul edilir.

Nasıl Bulaşır?

HPV enfeksiyonu cinsel yolla bulaşan hastalıklar grubunda yer alır. Özellikle çok sayıda cinsel eşi olan (veya öncesinde olmuş olan) bireyler ve bu bireylerin eşlerinde yaygındır. Virüsün bulaşması başka bir bireyin enfekte bölgesinin (penis gibi, mukozalara (ağız ve vajina gibi), ya da doğal olarak nemli bölgelere (anüs gibi) temasıyla olur.

HPV Nasıl Belirti Verir?

HPV bulaştıktan sonra 2-6 aylık bir kuluçka devresini takiben, genital bölgede ve/veya anüs etrafında sayıları ve büyüklükleri değişken kondilom (siğil) adlı kitlelerin oluşmasıyla belirti verir.

Belirtiler kişiden kişiye değişken olup, özellikle erkeklerde enfeksiyon tümüyle belirtisiz seyredebilir. Kadınlarda da belirtisiz seyredebilen HPV Enfeksiyonu, "belirtisiz" seyrettiği durumlarda bile çoğu kadında, Kolposkopi (büyüteçle yapılan ayrıntılı inceleme) ile  dış genital bölge, vajina ya da servikste çok ufak çaplı kitleler saptanır. Özellikle kadınlarda bazı durumlarda vajina-anüs arası bölgeyi, anüsü ya da vajinayı tümüyle dolduran karnabahar görünümlü dev kitlelere de rastlanır. Ayrıca oral (ağız yoluyla) genital seks uygulamalarında, ağız mukozasında da lezyonlar ortaya çıkabilir.

Kadınlarda bazen HPV enfeksiyonunun tek belirtisi jinekolojik muayenede Pap Smear incelemesinde, HPV enfeksiyonuna özgü hücresel anormalliklerin (koilositoz) bulunması olur.

HPV Enfeksiyonu Bulaşıcı mıdır?

HPV oldukça bulaşıcı bir virüstür. Genital bölgedeki lezyonların, mukozalar ya da cinsel ilişkide olduğu gibi genital bölgelerle kısa süreli teması bile bulaşması için yeterlidir.

Hamilelikte HPV Enfeksiyonunu

Hamilelik açısından HPV enfeksiyonunun önemi daha farklıdır. Hamilelik döneminden önce var olan ya da hamilelikte yeni çıkan siğil (kondilom) kitlelerinin aşırı büyümesi, bazen doğum kanalının tıkanmasına neden olarak vajinal yolla normal doğumu imkansız hale getirir.

Diğer bir istenmeyen durum da, bebeğin doğum eylemi esnasında doğum kanalından geçerken kanaldaki HPV'yi kapması sonucu meydana gelir. Virüsün bulaşması, bebeğinin larinksinde (ses tellerinin bulunduğu organda) papillomlar (ufak kitleler) oluşmasına neden olabilir.

Genital Siğil (Kondilom) Tanısı Nasıl Konur?

Genital bölgedeki kitlelerin tipik görünümü tanı koymak için yeterlidir. Şüpheli durumlarda kitlelerden biyopsi alınarak tanı koymak gerekebilir. Genital siğili olan kadınların komple bir jinekolojik muayeneden geçmeleri ve bazı HPV alt tiplerinin onkojen (kanser yapıcı) özelliği nedeniyle Pap Smear incelemesine tabi tutulmaları uygundur. Şüpheli durumlarda ileri inceleme için Kolposkopi (Vulva, vajina ve serviksin büyüteçle incelenmesi) ve gerekli durumlarda şüpheli bölgelerden biyopsi alınması gerekebilir. Ayrıca günümüzde HPV'nin alt tiplerini belirlemek ve etkenin HPV'nin onkojen alt tipi olup olmadığını saptamak da mümkündür.

Genital siğiller nasıl tedavi edilir?

HPV enfeksiyonunun tedavisinde temel prensip nüksleri en aza indirmek için kitlelerin mümkün olduğunca temizlenmesidir. Bu amaçla, virüslere etkili ilaçlar kullanalarak, lokal (bölgesel) tedavi ve büyük lezyonların Koterizasyon yoluyla yakılması şeklinde tedavi uygulanır.

Tedavide bilinmesi gereken en önemli, tedavinin yalnızca görünen lezyonları ortadan kaldırmakla sınırlı olduğudur. HPV enfeksiyonu kronik seyreder ve kitleler ortadan tümüyle kalksa da hücrelerin içinde gizli bir şekilde yaşamını sürdüren virüsler sayesinde bulaştırıcılık devam eder.

Genital HPV Enfeksiyonlarından Korunma

HPV cinsel yolla bulaşan bir hastalık olduğu için  bu konuda genel önlemlerin alınması HPV enfeksiyonundan korunmada tek yoldur. Ancak HPV'nin bulaştırıcılığı o kadar yüksektir ki, şüpheli ilişkilerde kondom kullanımı bile koruyamayabilir. Cinsel temas esnasında erkek genital bölgesinin prezervatifle korunmayan kısımlarından, kadına ya da tam tersi kadından erkeğe bulaşma söz konusu olabilir. Bu yüzden bariz Siğil (Kondilom) lezyonları olanlarla ilişkiye girmemek çok önem taşır.

Son yıllarda geliştirilen ve "Rahim Ağzı Kanseri Aşısı" olarak adlandırılan aşılarla HPV'nin riskli tiplerine karşı yüksek oranda korunmak mümkün olabilir. Aşı belli aralıklarla kol içine uygulanmakta ve toplam üç doz sonrası koruyuculuğunu devam ettirmektedir. Rahim ağzı kanseri aşısı hakkında detaylı bilgi için www.asikolmadanasiol.com web sitesinin ziyaret edebilirsiniz.